close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מרפאת שיניים בתל אביב: מתכוננת לעתיד

מערכת שורשיח אלול, תשפג04/09/2023

עתידנים דנטליים רואים ברפואת השיניים ובדיגיטליזציה של מקצוע השיניים, מעבר הולך וגדל לזרימות עבודה דיגיטליות, יחד עם שימוש בבינה מלאכותית (AI) לצורך אנליזה של מצב השיניים

תגיות:
צילום: freepik
בעולם הרפואה, חשוב תמיד להישאר מעודכנים. טכנולוגיות חדשות, טיפולים חדשניים והזדמנויות חדשות נמצאות תמיד ממש מעבר לפינה. במאמר זה נבחן כמה מהמגמות הנראות לעין שיעצבו את עתיד רפואת השיניים בעשר השנים הבאות.

רפואת שיניים מתחדשת רגנרטיבית (Regenerative)
רפואת שיניים רגנרטיבית היא תחום חדש שמטרתו לייצר טיפולים ביולוגיים לשיניים פגועות ולאפשר יצירה של שיניים מתחדשות, ׳המתרפאות מעצמן׳.

חוקרים מהאוניברסיטאות הרווארד ונוטינגהם פיתחו בעבר מילוי שיניים המאפשר לשיניים להחלים. תהליך זה ממריץ תאי גזע המעוררים את צמיחת
צילום: freepik
הדנטין, ומאפשרים למעשה ׳הצמחה מחדש׳ של שיניים פגועות.

בעוד שהטכנולוגיות להתחדשות השיניים נמצאות עדיין בחיתוליהן, עתידנים דנטליים חוזים כי רפואת שיניים מתחדשת תתחיל להפוך לטיפול מבוקש על ידי מטופלים ברחבי העולם.

רפואת שיניים רגנרטיבית תאפשר לרופאי השיניים לספק למטופלים תיקון שיניים שאינו כרוך בטיפולים פולשניים.

תרגול באמצעות מציאות רבודה (AR)
מציאות רבודה (Augmented Reality), מערבבת את העולם האמיתי עם סביבה וירטואלית. כשזה מגיע להכשרה בתחום רפואת השיניים, המשמעות היא שסטודנטים יוכלו לשים משקפי AR ולראות מולם ׳פה וירטואלי׳ עליו יוכלו לתרגל הליכים בזמן אמת.
מה זה אומר עבור רופאי השיניים בימינו? AR ישנה את האופן שבו רופאי השיניים מתאמנים, ויאפשר להם לדמיין את שיניו של המטופל באופן וירטואלי ולתרגל את שיטות העבודה שלהם, החל מהליכים בסיסיים ועד להליכים מורכבים, מבלי לעבוד על המטופל בפועל.

זרימות עבודה דיגיטליות
עתידנים דנטליים רואים ברפואת השיניים ובדיגיטליזציה של מקצוע השיניים, מעבר הולך וגדל לזרימות עבודה דיגיטליות, יחד עם שימוש בבינה מלאכותית (AI) לצורך אנליזה של מצב השיניים כפי שהוא משתקף מצילומי הרנטגן והסריקות.

זרימות עבודה דיגיטליות וטכנולוגיית CAD/CAM מאיצות תהליכים דנטליים, ומה שנמשך בעבר מספר שבועות יכול להסתיים בביקור אחד או שניים.

עם הגברת הדיגיטליזציה, יוכלו רופאי השיניים להגביר את היעילות שלהם, לשפר את איכות הטיפול ולבצע אבחנות מדויקות יותר. המשמעות היא אוטומציה של משימות ספציפיות שדרשו בעבר הקרוב כמות נכבדה של מאמץ ידני, והשלמה מהירה של טיפולי שיניים מורכבים.

ניטור של סמנים דלקתיים וסמנים ביולוגיים
ככול שהטכנולוגיה הדנטלית הולכת ומשתפרת, כך גדל הצפי לשיפור ניטור המטופלים ולשיפור היכולת לאבחן מחלות שיניים בדיוק רב יותר.

על ידי ניטור של סמנים דלקתיים וסמנים ביולוגיים, יכול רופא השיניים להבין את מצב בריאותו של המטופל בצורה פרטנית יותר. למשל, ניתן לאסוף רוק באופן לא פולשני ולהשתמש בו כדי לקבל ׳תמונת מצב׳ של המיקרוביום בפיו של המטופל, שמצביע על מידע כמו: פירוק קולגן, רמות אנזימים וסמנים דלקתיים שונים.

היום, רוב מחלות השיניים מאובחנות לאחר שהנזק כבר נגרם. עתידנים בתחום רפואת השיניים דוגלים בפתרונות הדומים לבדיקת הרוק, שיכולה לגלות רמות פעילות גבוהות של אנזימים, דלקת מוקדמת או פירוק של קולגן ויכולה לזהות מוקדם מאוד נוכחות של מחלות שיניים חמורות אחרות.

רפואת שיניים טלפונית – Teledentistry
רפואת שיניים טלפונית מעניקה טיפולי שיניים ופה נגישים יותר, כשרופא השיניים בוחן את המצב מרחוק, באופן וירטואלי. במקום להמתין בפרוזדור שיגיע תורו להיכנס לרופא, יכול המטופל לשוחח עם רופא השיניים בסמרטפון או במצלמת האינטרנט ולקבל ממנו משוב מיידי.

רפואת שיניים טלפונית, בדומה לשירותי הרפואה הטלפוניים שכולנו נהנים מהם היום, ממשיכה להכות גלים ולשנות את הדרך שבה מטופלים מתקשרים עם רופאי השיניים שלהם.

טכנולוגיה זו כבר זמינה ותהפוך למתקדמת יותר, ככול שהזמן יעבור. רפואת שיניים טלפונית מאפשרת למטופלים לבנות מערכת אמון עם רופא השיניים ולקיים קו תקשורת תכוף יותר. תקשורת תכופה יותר פירושה קשר חזק ואמיץ יותר בין המטופל לרופא השיניים שלו.

המאמר נכתב באדיבות ד״ר בן מילר – מרפאת שיניים בתל אביב
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה